Decyzja ORA w sprawie rozporządzenia MZ o receptach

Szanowne koleżanki i szanowni koledzy.

W związku z obowiązującym od dnia 18 kwietnia nowym rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie recept (DU 2018 poz. 745)

uprzejmie informuję o decyzjach, które zostały podjęte przez Opolską Radę Aptekarską na posiedzeniu w dniu 10 maja br.

1. W dniu 11 maja wysłano pismo do Naczelnej Izby Aptekarskiej z prośbą o jak najszybszą interwencję w Ministerstwie

Zdrowia w sprawie błędów i nieścisłości w obowiązującym rozporządzeniu (pismo w załączniku).

 

2. Ponadto Rada zaleca (do czasu ukazania się nowego, poprawionego rozporządzenia lub podpisanego przez ministra zdrowia

komunikatu dotyczącego poniższych niejasności):

 

a) odsyłanie do poprawy recept, na których brak kodu pocztowego pacjenta (wg moich danych ok. 10-15% recept refundowanych)

 

b) odsyłanie do poprawy recept, na których brak tytułu zawodowego osoby wystawiającej receptę (np. lekarz, specjalista,

stomatolog, felczer, pielęgniarka itp. wg moich danych ok. 20 recept refundowanych)

 

c) nierealizowanie recept pełnopłatnych wystawionych na leki z grup II-N, III-P i IV-P, na których brak 3 (trzech)

kodów kreskowych wraz z odpowiadającymi im numerami (realizacja narusza ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii)

 

d) nie realizowanie pełnopłatnych recept mniejszych niż 90 mm x 200 mm (dotyczy starych druków, recept ukraińskich itp.)

 

Powyższe zalecenia zawarte w podpunktach a-d są stanowiskiem Rady i nie stanowią obowiązującego prawa. Kierownik apteki

ma prawo uważać inaczej i może na własną odpowiedzialność nie stosować się do wytycznych ORA.

 

3. Pozostałe informacje dotyczące realizacji recept:

 

a) Od dnia 18 kwietnia nie musimy kserować kart EKUZ i przekazywać kseropkopii do NFZ (dotyczy to sytuacji gdy numer karty

jak i numer poświadczenia czy też numer paszportu jest wpisany na recepcie). Jednak dla własnego bezpieczeństwa

powinniśmy kserować w/w dokumenty i przechowywać kserokopie wraz z receptami (na wypadek błędnego sprawozdania w dokumencie

elektronicznym).

 

b) W przypadku taksakcji recept do dnia 16 października br. obecne wydruki mogą być uważane za Dokument Realizacji Recepty, o którym wspomina

powyższe rozporządzenie. Dane zawarte na tej taksacji, po zafiskalizowaniu transakcji są równoważne z danymi, o których mówi §7 ust. 7 pkt. 9

w sprawie adnotacji o całkowitej realizacji recepty.

 

c) Apteka nie powinna dzielić leków do czasu ukazania się znowelizowanego rozporządzenia o wydawaniu leków z apteki. Obecnie brak obowiązujących

przepisów w tym temacie. Komunikat na stronie MZ jest tylko informacją administratora strony a nie dokumentem podpisanym przez ministra zdrowia

czy osobę upoważnioną.

Wiceprezes
Opolskiej Okręgowej
Rady Aptekarskiej

mgr farm. Marek Matysik